måndag 25 januari 2010

lista med listor


jag är aldrig så kreativ som när jag sitter med en skoluppgift. jag kan komma på de mest otroliga övningarna. helst skriver jag listor över saker jag vill göra, köpa, se, äta, lyssna på, ta på, klä mig i, etc. detta fick mig att tänka på real simple som gav ut ett helt nummer om bara listor. varför man gör dem, varför man bör göra dem, listans historia, listans psykologi etc etc. jag trodde inte det var sant när jag öppnade det nummret. det kändes som den där tavlan där bilden återupprepas i sig själv.

särskilt gillar jag att skriva en lista där jag tar med åtminstone ett par punkter som jag kan checka av med detsamma. -skriva lista. check. -börja beta av listan. check. det är något sjukligt med den magiska kraften i att checka av en punkt på en lista. hur det får en att känna att man har kommit framåt i livet en liten bit. entrat ett nytt ställe. jag är fan inte kvar i det livet som var före avcheckningen av den här punkten.

så fantastiskt och så sjukt. att inte vilja framåt, kunna stanna lite i nuet, om även för fem minuter, borde ju för fan kännas bättre.

hursomhelst, detta är min favoritlista just nu: "10 ways to rethink your lists". I kid you not. och hur underbar är inte första punkten? även den mest imbicilla av övningar, som att skriva en lista, är ej imbicill nog för att inte kunna avkräva hjälp av annan! -- med andra ord, var inte rädd att be om hjälp med listskrivandet...! hahaha.

såg förresten precis denna lilla lista över "fem fiktiva sportevent jag hade velat gå på", enligt en tjej från minnesota, som jag hittade hos popcandy.

och nu kom jag på, en lista som betytt mycket för mig. herregud, hade helt glömt bort denna lista. "a list of desires." kanske kan översättas till "en lista över önskningar" eller "en lista över begär". det är lite svårt att se vad som står på bilden. det är från en föreställning från 2008 där jag läste upp denna lista i en monolog. eller, hela monologen var listan. vad jag saknar det gamla livet.


"A list of desires"

Inga kommentarer: