lördag 11 december 2010

elfte december 2010, stockholm

Självmordsbombare spränger upp sig själv i city i Stockholm, Sverige. Vad säger man? Man säger mycket. Och man säger inget alls. För mycket att säga leder till tystnad. Min i alla fall.

Mark Madoff begar självmord och Elizabeth Edwards begravs. Jag berörs av detta men nämner inget till vänner eftersom jag inte vill uppröras över att de inte bryr sig/inte vet vilka de är. En icke-legitim upprördhet såklart, eftersom dessa nyheter inte är av stort värde för Sverige. Jag antar att min upprördhet egentligen bero på att jag inte gillar att ha två liv. Ett i usa och ett här. Som att ha två familjer. Det är upprörande. Den ende skyldige till min egen upprördhet är jag. Jävla idé att hatta runt som jag gjort.

Knausgård säger att ju närmare man går sina egna upplevelser, desto mer generell blir man.

En vän säger att hon är trött på personlighetstrenden. "Vi har alla två ögon, en näsa och mun. Hur olika kan vi va? Kan vi inte lägga tid på viktigare saker?"

Tänker nu innan jag ska gå och lägga mig att det är den elfte.

Inga kommentarer: